Sinds mijn laatste bericht is de wereld in één klap veranderd en zitten we al weken thuis. Alleen al in Italië zijn er meer dan 15.000 doden. Bizarre getallen en dat zal alleen nog maar stijgen. Mensen vechten voor hun leven, verliezen dierbaren of zijn keihard aan het werk om deze crisis het hoofd te bieden. Het andere deel van de wereld staat stil. Wat we eerder niet voor mogelijk hielden, is na ruim 3 weken bijna normaal.
Voor AWEAR betekent de crisis dat onze eindsprint naar de lancering abrupt tot stilstand kwam. Ik heb ineens 2 kinderen 5 dagen in de week thuis en een deeltijdbaan erbij als docent. Ik wil zeker niet klagen, ik en mijn gezin zijn gezond, veilig en we hebben te eten dus wij zijn zeker niet degenen die het zwaar hebben nu.
Na de eerste week van shock waarin het zinloos en niet gepast voelde om met de lancering van mijn bedrijf bezig te zijn, en een tweede week van thuis lesgeven en aandacht voor mijn kinderen, zijn we sinds vorige week weer bezig om de site zo snel mogelijk live te krijgen. De motivatie hiervoor haal ik vooral uit het feit dat ik juist nú wil helpen om de duurzame merken die ik de afgelopen jaren heb leren kennen, te laten overleven in deze crisis.
Deze crisis heeft namelijk een gigantische impact wereldwijd, zo ook op de kledingindustrie. Veel ‘reguliere’ merken en ketens cancellen hun orders bij de kledingfabrieken en nemen soms zelfs reeds geproduceerde kleding niet meer af. De dagloners die voor deze fabrieken werken, staan op straat en moeten maar zien hoe ze overleven. Duurzame merken kopen in bij fabrieken die goed voor hun werknemers zorgen en daarom is het zo belangrijk dat we juist nú deze bedrijven steunen, want zonder onze hulp zullen zij het niet redden.
Dit besef motiveert mij enorm om door te gaan, ook al weet ik niet of ik überhaupt nog iets ga verkopen dit eerste seizoen. Maar ik ga in ieder geval mijn best ervoor doen! Ik wens alle collega duurzame ondernemers heel veel sterkte en – voor iedereen – gezondheid en liefde toe!