(no) SALE!
Waarom AWEAR niet meedoet aan de sale

Bij veel winkels zie je het: de sale is weer begonnen. AWEAR doet hier bewust niet aan mee. Voor ons vanzelfsprekend, maar misschien goed om eens toe te lichten. In de mode-industrie is het fenomeen sale namelijk de norm geworden en veel merken en retailers zien zich genoodzaakt om daarin mee te draaien. Vaak puur om te kunnen overleven als ondernemer. En doordat (bijna) alle ondernemers eraan meedoen, rekenen consumenten erop dat er grote uitverkopen zijn aan het einde van (nou ja, eigenlijk halverwege!) het seizoen en dat de winkels volgend seizoen weer vol liggen met allemaal nieuwe items.

Makers niet blij, én jij niet blij

Maar voelt het niet gek, dat hetzelfde jurkje twee maanden later ineens de helft goedkoper is? In het fenomeen ‘sale’ zit naar ons idee dan ook een wezenlijke systeemfout. Zeker als je duurzaam wilt zijn. Want om dat jurkje te produceren, zijn nog steeds dezelfde grondstoffen nodig, dezelfde arbeid en alle andere stappen voordat het in een winkel ligt. Als je daar korting op gaat geven, komen de marges onder druk en is het lastiger om eerlijke prijzen in de gehele keten te handhaven. En voel jij je als klant eigenlijk niet bekocht als jij wél de volle prijs hebt betaald?

Trend zonder end

Bovendien: waarom zouden de items die deze zomer mooi zijn, volgende zomer niet meer mooi zijn? AWEAR koopt bewust zoveel mogelijk kleding in die tijdloos is – ok misschien op een paar bijzondere items en trendkleuren na. Maar ook die zijn volgend jaar heus nog mooi. Kortlopende trends zijn bedacht door mensen in de mode-industrie zodat je constant nieuwe items blijft kopen om maar ‘on trend’ te blijven. Met als echte reden natuurlijk dat een handjevol mensen daar gigantisch rijk van wordt. Natuurlijk begrijpen wij dat mensen af en toe iets nieuws willen, maar dat wil niet zeggen dat die andere kledingstukken minder waard zijn of ‘niet meer kunnen’.

Overproductie

Maar op een meer macroniveau: het fenomeen sale werkt overproductie in de hand. Mensen kopen namelijk eerder iets omdat het in de sale is (nu of nooit!) terwijl ze het eigenlijk niet nodig hebben of misschien toch niet gaan dragen. Omdat het ongebruikt in de kast hangt, kopen ze er volgend seizoen niet minder om. En wat ik me nu – als retailer – pas realiseer: retailers en merken kopen ‘gewoon’ weer ruim in voor volgend jaar, als alles is verkocht. Terwijl er – zonder sale – eigenlijk nog een heleboel prima kleding over zou zijn. Dit werkt dus rechtstreeks overproductie in de hand, terwijl dit nu juist één van de grootste problemen is in de kledingindustrie.

Het kan ook anders!

Bij AWEAR geloven we dat het anders kan en doen we bewust niet aan een sale. Wat doen we met de items die we ‘over’ hebben? Die komen gewoon in onze basiscollectie voor volgend jaar. En we kopen dus minder in voor volgend jaar. Zo stimuleren we geen overproductie en weet je als klant wat je kledingstuk waard is. Te idealistisch? Misschien. Misschien zelfs naïef. Maar we gaan het zien. Steeds meer merken en retailers hebben gelukkig dezelfde overtuiging: Joline Jolink is een groot voorvechtster van ‘no sale’, net als Nukuhiva en Me and More (Wageningen). Ook merken als J-Lab3l hebben besloten om (dit jaar) geen sale te doen. Kijk, dat is nou een trend waar wij van houden!

Is het dan nog wel leuk shoppen bij AWEAR?

Heeft AWEAR dan straks weer precies dezelfde collectie? Nee hoor, wees gerust, er komen ook zeker nieuwe leuke items bij! En hebben we dan helemaal geen leuke kortingen voor onze klanten? Jawel, af en toe hebben we een exclusieve korting voor bijvoorbeeld vaste klanten en nieuwsbriefabonnees. Dat is dan geen algemene sale maar bijvoorbeeld een kleine korting op een bepaald merk of bepaalde items. Puur als aardigheid om dat merk of bepaalde items in het zonnetje te zetten. Wat we misschien volgend jaar wel willen gaan doen is een ‘laatste maten sale’, van items waar we er nog maar 1 of 2 van hebben. Puur zodat onze webshop overzichtelijk blijft.

Jij blij, zij blij!

Ik hoop dat ik heb kunnen uitleggen waarom AWEAR niet meedoet aan de sale en waarom je je als consument juist goed zou moeten voelen als je de ‘volle’ (lees de echte) prijs betaalt. Je zorgt ervoor dat merken een eerlijk loon kunnen blijven betalen aan de makers, dat duurzame merken en retailers kunnen blijven bestaan én dat er minder geproduceerd wordt. Investeer dus liever in 1 goed item waar je echt blij van wordt en waar je een eerlijke prijs voor betaalt, dan dat je 3 dingen in de uitverkoop koopt – alleen omdat het in de uitverkoop was.